Alla inlägg den 18 december 2013

Av minabernergossar - 18 december 2013 16:52

Sent i måndags kväll märkte jag att Imexx inte var som vanligt. Han verkade berörd av något. Jag låg så jag hade koll på honom hela natten. På morgonen verkade han bättre och under dagen på jobbet tyckte jag han var ännu piggare.


 


   

När vi sen på kvällen kom hem från jobbet verkade han vara sämre igen. Då ville han inte ens ha sin mat, och då är han verkligen dålig för den lämnar han aldrig annars.

Han gick bara och lade sig i sin hundsäng och lyfte inte ens på huvudet när husse kom hem, och han brukar vara den som har koll på vem som kommer genom dörren.


 



Jag tog tempen på honom och den visade nästan 41 grader.

Ringde runt till olika djursjukhus och veterinärer, och fick tid i Jönköpings djursjukhus, där dom numera har jouröppet dygnet runt.


När vi kom dit blev han noga undersökt. Veterinären kände igenom hela Imexx utan att hitta något fel. Blodprov togs och vi satte oss en stund i väntrummet och väntade på provsvaret..



 


Veterinären sa att dom vita blodkropparna var förhöjda, och det visade på en infektion. Sänkan sa hon var den högsta hon sätt. Den skulle ligga på högst 20 och Imexx hade 210.

Hon sa att han var pigg för att ha dom värdena.



 



Ett ultraljud gjordes på njurar, urinblåsa och prostata, men inget såg lustigt ut. Urinprov togs också ut med kateter.


Hon sa att hon inte ville släppa hem honom under natten. Ja jag förstod också att det ändå var bäst att han stannade kvar så han fick noga koll under natten. Han skulle tempas under natten och få vätskedropp, och även antibiotika direkt i blodet.

Det var så hemskt att lämna honom där och åka hem. Skulle så gärna stannat kvar där på en bänk i väntrummet under natten om jag bara hade fått det.   



 



Veterinären skulle ringa först idag på eftermiddagen mellan kl 13-15, och det var en hemsk väntan dit, även att jag inte ville att dom skulle ringa tidigare för det skulle dom bara göra OM han blev sämre.


När veterinären (en annan än igår kväll) ringde så sa hon att han var pigg, hade ätit och varit ute på rastning.

Tempen hade gått ner till 39,5, men sen gått upp igen till något på 40.

Nytt blodprov hade tagits, och dom vita blodkropparna hade sjunkit sedan igår.


Ett nytt ultraljud (nogrannare) hade tagit idag på organ i buken, och inget fel hittades.

Röntgen har också tagits på bröstkorgen och där hittades heller inga fel på lungor, hjärta m.m


Lite blod visade sig i urinprovet, men urinblåsan såg bra ut på ultraljudet.



 


Eftersom febern fortfarande är hög så ska han stanna kvar på djursjukhuset i natt också.  


Bad att få besked lite tidigare imorgon om det gick och hon skulle notera det och eventullt får jag mer besked i morgon vid lunch.


Ännu en jobbig väntan, även om det känns lite lugnare att han är piggare nu och har ätit m.m



Saknar honom verkligen här hemma, och fast jag har fartiga Gazton här så känns det tomt   



Hoppas jag får berätta goda nyheter imorgon istället, och att han får komma hem då också.


Tack till er alla som tänker på oss! Kram   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards