Alla inlägg under januari 2013

Av minabernergossar - 26 januari 2013 22:42

Imexx är nu helt återställd från sin smärta i ryggen. Hoppas bara det inte kommer tillbaks.






Sedan sist har oxå Gazton fyllt 9 år!
Men han verkar inte veta det för han far omkring som en unghund ännu och man kan inte annat än skratta åt honom när han far fram i full fart och kastar med sina saker.


         



I torsdags var hundarna och jag vid Alvastra klosterruin.

Passade på då eftersom solen sken.. för det gjorde den då rakt inte när vi var där sist, då ihop med bästaste Susanne och hennes fina Ronja.

Synd att dom inte var med även denna gång



                                           

 



 

 

   



Sen blev det även en prommis på omberg och vi gick vilsestigen ut mot en grusväg. Men straxt innan vi kom fram till vägen hördes ett otäckt skrik,, om och om igen!

Stod en stund och lyssnade och det lät ofta och högt, Jag vågade inte gå närmare ifall det skulle dyka upp något skadat djur som skulle anfalla.

Kopplade Imexx som var lös, och vände hem mot bilen igen.

Skulle gärna viljat veta vad det var för ljud, men ville inte riskera att hundarna ev. skulle bli skadade av något.



Ha det gott!   



Av minabernergossar - 18 januari 2013 22:40

Hade planerat in att åka och handla mat tididigt imorse.

När jag går upp för att väcka dottern som ska till skolan, så skriker Imexx till när han kliver ur hundsängen i hallen. Tänkte först att han kanske trampade till på något.


När vi sen gick ut så ville han bara lägga sig ner..




Sen när vi klätt på oss ytterkläderna för att åka till skolbussen, hoppar Imexx upp mot mej och börjar skrika.. så hemsk!      

Han skriker vid minsta rörelse och jag ber dottern hämta telefonen så jag kan ringa och fråga pappa och han kan stjutsa Emma till bussen istället, för jag ville inte lämna honom när han var sån, även om det bara skulle ta en kort stund.


 



Jag strök planerna för mathandling och satte mej och ringde till djursjukhuset istället. Fanns ingen tid innan kl 13. och det kändes riktigt jobbigt att vänta så länge för just skriket var så hemskt att höra.

Han låg mest och reste knappt huvudet och gjorde han det så skrek han.


Orkade inte se honom så och gav honom därför en bit rimadyl. Tror knappt jag hade fått honom till och i bilen annars.


 


Efter en stund ser man att han mår lite bättre.

Jag åker iväg vid 12, och han skriker till några gånger på väg in till djursjukhuset.


Fick en jättetrevlig veterinär som undersökte honom grundligt från huvud till svans.

På ett ställe mitt på ryggen reagerar han men inte någon annanstans. Hon kollar även prostatan men där är allt bra, och han har ingen feber.


På lappen står att han har smärta från kotpelarens leder vid palpation.

Han ska nu fortsätta med rimadyl och hållas i vila en tid så får vi hoppas det inte kommer tillbaks.



Trevlig helg! 

Av minabernergossar - 17 januari 2013 22:32

Han har alltid varit full med fart, och är fortfarande!
Men sista tiden är han en nästan ännu piggare fartis och ser ibland riktigt sprallig ut. För några dagar sedan såg jag t.o.m att han försökte få igång Imexx för att leka och det är INTE vanligt!




Kan det bero på att jag gett dom båda en skvätt blåbärsoppa om dagen sista tiden eller är det laxen från Nordic??? Eller blir dom så här när dom blir äldre tro..??
Kul är han iallafall!

Tog lite kort på hundarna idag.. oxå!
Blir mest på Gazton för det är betydligt lättare. Imexx dyker ner med huvudet eller vänder sig bort så fort han ser att kameran kommer upp.. nästan omöjligt att få bra kort på honom.

Vädret var ju inte det bästa men några (suddiga) bilder blev det ändå på fartisen.


Ett stort skutt över sandlådan tog han idag oxå när han skulle hämta sin favoritboll på andra sidan..







På lördag blir han 9 år. Hoppas han är pigg och fartig länge till.

Av minabernergossar - 16 januari 2013 07:42

Hade en ledig dag igår så jag och hundarna åkte upp till Omberg för en timmes prommis.


Funderade lite på vart vi skulle gå, och tog sen sikte mot toppen..

 


Tog branten upp direkt.. pust!   

Halt var det och blev därför lite marigt att ta sig upp.


Uppe på toppen blåste det en del och snöandet ökade på, men kort är ju ett måste där uppe oavsett väder    


                   

     

??????????????





Imexx fick vara lös för vi såg inte en själ däruppe. Gazton hade jag i flexi. Litar ju inte helt på den lille rymmaren.


Plötsigt hittar Gazton något.. ett bränt vedträd   

Han började äta som en besatt på det så antagligen var det riktigt smaskigt för trädbitar och grenar är han annars inte det minsta intresserad av.


           


Han ville knappt släppa det och följa med oss ner från toppen igen.. men gjorde det såklart när vi började gå... då hände det!

Linan på flexit gick av och linan hann rulla in sig i dosan innan jag fick tag på den. Öppna den är nog inget alternativ. Har hört att mycket flyger ur den då.





 

Vi tog bakvägen ner och rundan ut mot vilsestigen,

Nu hade jag bara ett koppel och två hundar resten av vägen till bilen   .


Tur att det var snål med folk på berget just då.


Nu ska jag jobba..


Hej så länge!



Av minabernergossar - 12 januari 2013 10:33

Jag gör ett nytt försök med bloggen, och ser hur det funkar.

Mycket av anledningen att jag tröttnat är internetet som bara bryter, vilket gör att allt jag skrivit försvinner och jag får börja om igen och skriva. Kan ju bli några gånger under tiden jag skriver en blogg och det är inte kul alls.

Vet inte hur många gånger per/dag som jag får skriva in lösenord, vänta på att symbolen för anslut ska komma upp.. sedan kan det ta 2 min. innan det bryter igen..   

Har pratat med Telia och ska göra det igen.


Blir inget gammalt skrivit nu, utan börjar från denna vecka.

I tisdags träffade vovvarna och jag Emelie och hennes två bernertjejer och vi gick en prommis ihop.


 


Vi träffades i Medevi och gick en prommis runt en udde vid sjön.


 

Gazton och Dina



 


Gazton



 

Tyra och Dina




         

 

Gazton-plutt

 



Alla hundarna samlades runt Emelie efter att dom upptäckt att hon hade hundgodis med sig.. 


     




Efter en stunds stopp på stranden gick vi sen tillbaks genom skogen mot bilarna


             

Tyra



 


 Dina






 

Imexx





Efter jobbet i onsdags hamnade min pälsbollar i karet, och det var inte en dag för tidigt.


 

Gazton hoppar i så fort han ser badkaret



 

Imexx är inte lika road av att bada men har blivit betydligt bättre under åren





Gazton fyller 9 år om en vecka men är lika busig som vanligt. Han springer och kastar med sina saker (både inne och ute), och yttertrappen (6 steg) vet jag inte om han någon gång har gått som vanligt i..

Han är heller inte det minsta stel i benen ens efter att ha gått långprommis och efter det sedan legat en stund. Han reser sig från liggande direkt till stående på ett ögonblick.


       

   





Ska försöka stå ut med internetet och skriva lite oftare. Vi får se hur det blir med det





Hej så länge!   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards