Alla inlägg under maj 2012

Av minabernergossar - 26 maj 2012 23:54

Har varit dålig på att träna på lydnaden, fast jag vetat sista dagarna att det skulle vara en träningstävling i lydnad på hundklubben idag.

 

Det var en träningstävling i lydnad för medlemmar i klubben som inte startat i klass 2. Vi har ju tyvärr inte ens ett 1:a pris i klass 1

 

Man anmäler sig på plats, och det var kl. 10... blev lite panik när jag kom på att jag hade alla 6 stolarna i chryslern, och för att få plats med vovvarna så var jag tvungen att ta bort 2 st. Hade inte gjort det innan, men det gick bra... men dom var ganska tunga.

 

Jag kom såklart försent.   

 

Vi var bara 4 som tävlade idag.


  



 

Tänkte avstå platsen men eftersom vi fick nr 4 på lottningen och kom på ytterkant så var vi med.

Nästan direkt när vi gått ut och vänt oss om så reser sig Gazton upp och går några steg..

Jag ropar NEJ!! och han stannar direkt, och med handtecken får jag honom att lägga sig på håll och han låg sedan kvar så tiden ut.

Vet ju att man inte får säga till hunden sådär på tävling, men eftersom det bara var en liten träningstävling så passade jag på att att få det rätt... hade ju redan nollat momentet ändå.

 

Sen var det tandvisning och plutten satt så fint och fick gaddarna granskade... en 10:a!!

 

Eftersom vi var sist ut så satt jag och fotade dom andra innan vi skulle in på plan.


     

 

 



Linföringen är ju ett moment som brukar funka bra med G, och han gjorde det rätt bra idag oxå, men trängde lite och satt inte helt perfekt i halterna, men en 8 fick vi på det.


   


 

 

På läggandet under gång lade han sig ej, så en nolla där.


 

På inkallningen satt han som en hösäck efter att han kommit in vid sidan... 7,5 p.


     



 

Sen ställande under gång, och han stannade men började sedan att gå mot mej.. ja, en nolla till!

 

Apporten som var nästa moment brukar han ta men släppa, och idag var inget undantag... 7 p


      



 

Nästa moment är ju Gaztons favoritsyssla, och tränar gör han själv på det när han hoppar över staketen m.m

Så på hoppet fick vi en 10:a och med kommentaren "Jättesnyggt"


    



 

Sammanlagt blev vårat resultat 93 p och vi blev sist

 

Skulle va kul om vi kunde vinna oxå någon gång men eftersom Mr G snart är 8,5 år så vet man ju inte hur länge han klarar att tävla fast han har lovat att va kvar hos oss lääääääääääääänge till.

 

Ha det gott!

 

 

 

Av minabernergossar - 23 maj 2012 23:40

Vi behöver er hjälp!

Hoppas ni vill hjälpa oss!?


Vet att jag är tjatig men vi behöver fler röster på coola grabbarnas bild. Vill ju inte att dom ska tappa sin plats.


Vet inte om röstningen har börjat om för jag såg att det fanns några få bilder som en kväll fick tusentals röster på bara en dryg timme. Dom bilderna har nu under hundra poäng så antagligen var det något fusk med dom.


Om ni vill (hoppas ni vill ) får ni som röstat innan gärna prova att rösta igen, för kanske det går om dom börjat om...

och ni som inte röstat innan... snälla lägg en röst!!






Tack på förhand till er som röstar!!

Av minabernergossar - 22 maj 2012 23:13

Nu blir det mycket på en gång

 
I fredags gick jag, Emma och hundarna ut på gärdet nere vid sjön.
Meningen var att ta en bra bild när dom båda satt fint... men attans så svårt det
var




Dom var riktigt busiga och skulle bara äta gräs
Så fort jag hade fått dom att sitta bra (iallfall skapligt) så var det alltid en eller båda som lade sig och åt innan jag hann ta något kort...




Till slut kunde vi inte hålla oss för skratt längre
 
 
                
     
 
 
 
 
Fick ge upp hoppet om en bra bild på båda tillsammans, och tog en hund i taget istället.
Emma lockade dom med korvbitar, och några kort blev det men inte så bra.
 
 
 
               
 
 
Vi hade tänkt ta fler kort i maskrosorna en annan dag... MEN, idag har dom slaget av gräset + maskrosorna på gärdet nere vid sjön där vi var. Så typiskt så! Får väl leta upp en annan plats eller ta utan maskrosor.
 
 
I Lördags blev det fotbollsgolf i Sjöstorp. Jag var med och skrev poäng, men spelade inte... är värdelös på sådant!
 
 
 
 
 
 
 
I söndags förmiddag kom finingen Rex (Kain Kayennes Rex) på besök. Jag skulle fixa till hans päls lite.
Grov benstomme på den grabben...  
Han ska ställas på hundutställningen i Norrköping näst nästa helg.
 
        
 
Hoppas det går bra för honom på utställningen!
 
 
 
 
 
 
Igår morse åkte jag till US i Linköping. Hade nu äntligen fått en tid för undersökning efter att dom hittat något på mammografin jag gjorde 3 april (står om det i ett tidigare inlägg)
Fick där ta nya bilder och ultraljud, och det visade sig vara en knöl/cysta på varje sida så det blev även punktion då dom satte in en lång nål och tog ut innehåll som skickades iväg, och jag skulle få svar på vad det var om ca 2 veckor.
Läkaren sa att hon inte trodde det var något farligt, men hon var ju inte säker



 Ha det gott!
 
Av minabernergossar - 16 maj 2012 07:45

I måndags kväll hände något oroande här. Det hade satt sig i något rör så allt vatten kom upp i dusch och andra brunnar i källaren. Ville ju inte gärna ha källaren full med vatten..

Vi fick bryta upp väggen på ett ställe för att komma åt ett  rör med lock på, och Emil (sonen) åkte och hämtade ett rensband hos sin jobbarkompis.

Som tur var fick dom loss på det.   

 

Igår följde jag med syrran och kollade på en Golden-valpkull efter hennes hane. På vägen dit åker vi förbi en bil från vår hundfoderleverantör med världens bästa hundmat  

 

 

 

 

 

 

 

I kullen var det 7 valpar, två tikar och 5 hanar... och det var en av hanarna som hade ett lite annorlunda utseende.

 

Faktiskt ett utseende som gjorde att man kunde misstänka att Gazton hade varit över hos tiken (vi bor grannar) men så vet vi helt säkert att det INTE är.

 

Dom var 4 veckor gamla och jättemysiga allihop, fast det blev ju att man tittade lite extra på den som var lite udda i färgen.

 

 

 

 

        

"Svipp"

 

 

 

Kullen har Bullerbynamn, så dom kallas Kerstin, Bosse, Svipp  m.m

 

Det föds visst en del ibland med vitt på har vi hört nu. Är det någon av er som vet någon så får ni gärna skriva och berätta.

 

 


                                

 

 

Lille Svipp blev tingad direkt av en familj som ville ha just honom. Även dom andra är såklart tingade oxå

 

En gruppbild försöktes få till, men alltid var det minst en på rymmen..  

 

        

 

 

 

 

 

På hemväg mötte vi upp vår kompis Lotta. Vi skulle överlämna en sak och då fick jag chansen att även träffa två snygga berner oxå.

 

 

 

   

Snyggingen Emporio

 

 

  

Popeia

 

 

 

 

 

Där vi möttes upp stod det en sönderslagen bil, och innuti fanns inte mycket kvar..

 

      

 

 

 

Nu ska jag till jobbet

 

Ha det gott!   

 

Av minabernergossar - 12 maj 2012 23:30

Ang. mordet här vid Omberg, då dom i torsdags hittade en död kropp i en brunn, så stod det i dagens länstidning att det tyder på att mannen som mördats är han som är ägaren till fastigheten. Men han bodde inte där
Han äger fastigheter/torp som han hyr ut.









Idag har våra barrväxter utmed vägen tagits bort, för dom hade blivit så stora och gråa nu. 

Sonen Emil som är en hejjare på att köra grävare hjälpte till med en minigrävare att få bort dom, och kanske var han med lite när vi planterade dom oxå för sådär ca 20 år sedan.

Men nu är dom borta.. 

 

                      

 

 

 

 

Hittade lite föremål i buskarna oxå...

 

    

  

 

 

 

 

 

 

Sen en sak till! Mina grabbar är med i en fototävling... med denna bild!

 

 


Dom blir jätteglada om ni röstar på deras bild på denna länk


(Går bara rösta en gång per bild)




Ha det gott!  

Av minabernergossar - 11 maj 2012 14:15

Igår kväll kom sonen hit och åt, och vi satt och pratade lite innan han skulle följa med en kompis och kolla på en bil.

 

Han jobbar på ett ställe i närheten av Omberg och sa att han sätt flera poliser som körde fort förbi på kvällen.

 

Nu har vi hört att det varit ett mord vid ett hus på/vid Omberg, och att dom hittat en kropp i en brunn...   

 

Vem vet jag inte, men hört lite rykten vem det kan ha varit. 

Det får vi kanske veta säkert tids nog.

 

     

 

 

 

Otäckt är det!   

 

 

 

 

 

 

 

Trevlig helg!    

 

Av minabernergossar - 10 maj 2012 21:35


Ska försöka få detta inlägg roligare än det förra.

Men någon tid eller besked har jag ännu inte fått.




Idag kom bernertjejen Olivia till jobbet. Hon hade en benstomme som heter duga, och så härligt stora bernertassar

Hon hade mycket päls och skulle klippas/rakas ner nu till sommaren + att badas





Olivia (Kain Kayennes... ??)



Hon var hur lätt som helst att ha på trimbordet.. och i badet!

Om alla hade varit såå lätta, då hade det underlättat mycket.


En mycket okompliserad hund..










  Sen lite från grannen igen...   


Förra gången var det ju om poolen, men inte nu.

Såg igår att det gick en liten mes på deras dörrmatta. Den hade upptäckt att det fanns hundhår (Golden) i mattan och gick och plockade för fullt.

Försökte ta kort på den genom vårt fönster men inte lätt at få in skärpan genom våra oputsade rutorna   

Men några suddiga bilder blev det iallafall... hoppas ni ser något av fågeln




      

Här flyger den iväg...





  

Ser ni pälsen i munnen på den??




 

Här sitter den på staketet men då blev det otroligt suddig bild ... 


 attans oxå!!   





Ha det gott!


 

Av minabernergossar - 8 maj 2012 08:21

Efter att i flera veckor gått och undrat, fick jag igår besked.

Ett mycket oroande besked!


Den 3 april åkte ja, syrran, min mamma och moster (bor på samma gata) till Motala för en mammografiundersökning som vi blivit kallade till.


Jag var först in.. och svar skulle komma om högst 3 veckor.


Dom andra tre fick sitt svar (som var bra) den 20 april (efter 2,5 v.).. men inte jag!   


Väntade ett par dagar, men efter att fortfarande inget svar fått ringde jag och frågade.


Fick till svar att det kunde ta upp till en månad, kanske p.g.a dom varit tvungna att plocka upp en journal.   .. och att något svar hade hon INTE åt mej... fast hon inte visste vem jag var??! (hade inte sagt mitt personnr.)


Har ringt flera gånger till senare men då har dreas mottagarbox (?) varit full så man fick vänta till nästa dag att ringa m.m



När jag fortfarande inget svar hade fått igår (7maj) ringde jag igen.


Fick då veta att dom hittat något och att jag ska tillbaks för nogare undersökning.. fler bilder, ultraljud och ev. punktering   


Frågade ungefär när jag skulle få komma, men det visste dom inte alls... var ju läkarbrist fick jag till svar flera gånger.


OM jag inte ringt flera gånger och undrat... när hade jag då fått veta tro.. ???!


Och när ska jag få komma dit för undersökning?? Har ju redan gått över 1 månad nu, och om det är något farligt så är väl väntan inte alls bra.



Jag tänker inte, "Det händer inte mej" efter att ha fått en dotter med Down syndrom, op. bort gallblåsan som hade många stora stenar i (som dom sa inte kunde komma därifrån) och ändå fanns det inga kvar när jag operat bort gallblåsan m.m.


Så visst händer det även mej, och jag vill snart veta, för oron om något tär på en.


Det blev en trist blogg idag, men jag ville skriva och kanske har någon/några av er varit med om samma sak. Skriv gärna och berätta om ni vill..




Nu ska jag till jobbet



Ha en bra dag!





Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards