Alla inlägg under december 2011

Av minabernergossar - 27 december 2011 22:52

I morse fick vovvarna gå ut i trädgården en stund, och jag följde med oxå... så det inte skulle försvinna någon  .. man vet ju aldrig när Mr G tänker ta ett skutt över staketet.  

 

Tog med kameran oxå, men solen gömde sig så fort vi kom ut.

 

Grannhundarna var oxå ute så mina pälsbollar sprang dit för att hälsa

 

   

 

 

 

 

Gazton hade norpat min ena handske och fått med den ut...

 

 

(här spottar han precis ut den )

 

 

 

När Imexx ser att Gazton släpper den så vill han oxå ha den och grabbarna har sen dragkamp om min stackars handske  ...

 

 

           

 

 

Kan ni gissa vem som vann??

 

Jo det gjorde Gazton, för han fuskade ju faktiskt lite.

 

Handskarna åkte sen i tvätten för efter att vovvarna lekt med dom i trädgården så var dom ganska lortiga   

     

Av minabernergossar - 26 december 2011 23:29

Hittade i mina fotomappar några bilder från vintern 2010.

Det är tre bilder på Gazton vid staketet (innan han började hoppa över det )

På ena bilden ser han ut att helt tappat huvudet...   

 

 

   

 

Oops!!    Ser lite kusligt ut, men han skällde bara för att jag lämnade honom innanför staketet, och då böjde bak huvudet så mycket att det inte syntes... eller var det kanske nackgympa han höll på med tro   

 

 

 

 

 

    

Av minabernergossar - 25 december 2011 21:54

Som vanligt innan jul så är det mycket att göra, så jag har inte haft så mycket tid att sitta vid datorn.


Men måste nu efteråt skriva lite om några av hundarna som varit på jobbet sista dagarna.

Skrev ju i ett tidigare inlägg om Goldentjejerna som var samma dag och så lika trots att dom inte ens var släkt.





I måndags kom det två vita små pudlar (olika ägare) för att klippas. Ganska lika dom oxå, fast det var en tik och en hane. Båda skulle klippas likadant (lammklippning) fast hanen hade lite annan frisyr innan.




I tisdags kom "Softisen" Joppe för klipp och bad. Samma dag kom oxå "Softiskillen" Herman på besök. Joppe och Herman gillade varandra och lekte en stund ihop under tiden vi fikade (Hermans matte hade med nybakade muffins )

Herman och Joppe var oxå ganska lika varandra, men om dom är släkt vet jag inte.


Herman och Joppe



En ny sida om vårat hundtrimm "MYCKE TASSAR" har startats på facebook nu. Där kommer det sedan stå lite om vad vi gör på jobbet och om vi ska ha lite spårträffar m.m

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150583892867588&set=a.499697462587.256130.745022587&type=1&theater¬if_t=photo_reply#!/groups/mycketassar/


Kolla gärna in på länken.




Ingen snö var det kvar när jag var ledig, så några nya kort blev det inte till julkort utan jag fick ta till gamla och göra ett kollage med dom istället.. och ja, det funkade det oxå.


Igår var vi först hos svärmor och hennes sambo. Efter maten körde vi julklappsleken, och jag fick första rundan tre paket... men bara ett blev kvar när klockan ringde. Det var filmen "Hur många lingon finns det i världen" som jag fick kvar.

 

 

 



Senare åkte vi oxå till mina föräldrar, och även där blev det julklappsleken efter att vi haft lite julklappsutdelning. På den julklappsleken fick jag ett spel, choklad och ett usb-minne (jag behöver minne )

 


Våran dotter Emma fick hoppa in som tomte och dela ut klapparna.


 

 

Emma

 

 

 

   






Emil fick en sådan här... men ville visst inte vara med på bild   

 

 

Idag har syrran, jag och hundarna gått av oss några kalorier på en runda i elljusspåret i ödeshög.

 

                   

 

 

 

 


 

God fortsättning på julen


Av minabernergossar - 18 december 2011 22:27

Tycker ni inte synd om oss som ännu ingen snö fått?? 


I torsdags bakades det pepparkakor här... bernerpepparkakor!

 

     

 

 

Gjorde några andra former oxå som jag hittade, nasse och nalle puh  

 

         

Nassar! 

 

 

 

I fredags på jobbet kom Schäfern Litza för att bada...

 

så hon var ren och fin till jul.

 

 

 På kvällen åkte vi till Gränna för att fira Felix som fyllde 15 år. 

Blev bjudna på tacos.. gott!

 

Till fikat blev det en god tårta.

 

 

Syns väl bland ljusen att vi var i Gränna  

Det åts faktiskt en del av "grisarna"   vid ljusen under kvällen..

 

 

 

När vi var i Gränna så träffade vi sambons syster som jobbar i vården, och jag bad henne kolla mitt blodtryck nu när jag ätit medicin sedan 2 december. Först var trycket 200/100, och nästa gång var det 180/100 så bra var det såklart inte men lite, lite bättre.

Jag har inte känt mej dålig av mitt höga blodtryck, förutom hjärtklappning  dagligen sedan augusti.

 

 

Igår vart vi bjudna av mamsen och pappsen på julbord på Dinners här i Ödeshög, och det smakade riktigt bra.

 

         

 

 

 

När vi kom hem därifrån bakade jag en "Non stop-kaka"

 

 

     

 

  

 

  

Idag har det istället blivit lussebullebakning. Har gjort dom mumsiga med fyllning i som jag fick recept på av Annelie.   

 

        Blev några utan fyllning oxå ifall det är någon som inte tål mandel.

 

 

Imorgon och resten av veckan kommer många vovvar till jobbet för att bli julfina.

 

 

Kram

Av minabernergossar - 15 december 2011 23:11

Fortfarande ingen snö, och alltså inget julkort  .


Imorse åkte syrran och jag till Motala och handlade. Sen innan vi åkte hemåt åkte vi till Emelie i Tjällmo för att hämta hundkalendrar som hon var snäll och hade köpt hem till oss när hon var på "hundmässan" i helgen.


Vi blev bjudna på glögg.. så lite vingligt blev det på hemresan ..   ...

skojar bara, den var såklart alkoholfri.


Vi pratade lite, och sen visade jag Emelie rutan som jag inte har lyckats få bort i kameran nu på 1½ vecka. Emelie klarade det på 2 sekunder ... tack snälla för hjälpen 

Så nu slipper jag köpa ny kamera 


Kunde ju inte låta bli att ta kort på Emelies söta bernertjejer Tyra och Dina oxå











Nu till det lite kuliga som hände på jobbet. I tisdags kom först Goldentiken Alice för klipp och bad, sen som nästa hund kom Anja som oxå är en Golden. Det roliga med det är att dom var så lika varandra. Men vad vi förstår så är dom inte ens släkt med varandra.


Alice är ca 7 år, och Anja ca 1 ½ år, och man kunde ju se att det var en unghund och en vuxen... men såå lika!







Alice och Anja.. eller var det tvärtom 











Alice









Anja











Imorgon kommer Schäfern Litza för bad, och lilla Ebba för klipp + våra tillfälliga dagishundar Oya och Balto. Balto har skadat sig illa på taggtråd så han får inte gå på prommis nu en tid.




 Ha det gott! 






Av minabernergossar - 14 december 2011 14:46

Hur ska jag få till något julkort nu när det inte kommer en gnutta snö??    

Får kanske hoppa julkortet iår eller ta till gamla bilder.. vi får se hur det blir.

 

I söndags var det julklappsleken på hundklubben. Vi var inte så många (tror 11 st)

 

 

 

 

Först blev det glögg och fika. Sen lottdragning på biljetten vi fick när vi kom. På lottningen var det 5 priser och jag vann inget.

  

Första omgången  på julklappsleken fick jag ett paket, som innehöll två hängtomtar. Nästa runda som gick på tid med öppnade paket fick jag chansen att norpa till mig ytterligare två saker, och ingen hade norpat tillbaks dom när klockan ringde så dom fick jag behålla.  

 

   

 

 

Stackars Lena fick inte en endaste sak behålla, och så var det även förra året. Därimot fick Lasse massor, och bl.a ett par tå-strumpor som han provade direkt. Fina strumpor... men inte på Lasse!!? Men vem vet, han kanske har dom till nyårsstrumpor sen.   

 

 

    

 

 

 

 

 

Igår på jobbet hände något kul. Skriver om det i nästa inlägg för nu ska jag göra lite nytta här.

 

 

Ha det gott!   

 

Av minabernergossar - 10 december 2011 20:43

Har suttit och kollat lite i bildmappar och det var visst några stycken jag har.   

Hittade några på Gaztons pappa Gazzo (Werner Wix Gazzo), och jag har säkert skrivit det innan.. men gör det igen... vad lika dom var!!

Har norpat Gazzo-bilderna från Joy, och hoppas och tror att det är ok om jag sätter in dom här.

 

 

   

 Gazton...

 

 

Pappa Gazzo

 

 

 

 

Gazton..

 

 

 

 

Pappa Gazzo

 

 

 

 

 

Man ser även mycket likheter på Gaztons halvsyster Quila (Grönbergas Tequila). Hon har ju oxå Gazzo som pappa.


Nu är det snart ett år sedan Gazzo dog, då 9,5 år gammal. 

 

Gazton blir i januari 8 år, och hoppas han blir minst lika gammal som sina föräldrar. Gaztons mamma Ebba blev 10 år då hon fick hjärnblödning.


 

Pratade för ett tag sedan med matten till en av hanarna (Gabor.. alias "Puh") i kullen. Han levde oxå och var pigg. Fick en bild på honom och visst ser man likheter även på honom.

 

 

Calmaritens Gabor (Puh)                                             

  Foto: Bodil Sjögren

 

 

 


 


 

Ha det gott!  


 

Av minabernergossar - 5 december 2011 21:27

Igår frågade syrran Lisa om jag och vovvarna skulle med till Omberg på en 2-timmars prommis-runda.

Måste erkänna att jag hade lite svårt att bestämma mej. Funderade, och funderade   ...  och ja, vi följde med.

 

Vi skulle mötas upp på Hjässatorget. Lisa kom iväg lite före mej för jag hade en tvätt att hänga upp innan.

Lisa stannade uppe vid Ellen keys strand och fotade min bil när jag åkte upp mot berget

 

 Ser ni vita faran på väg mot stoppet nere vid Hästholmen?

 

 

   

  

 

 

 

Vi började gå "Vilsestigen" (så vi inte gick vilse )  ut mot en väg som vi fortsatte på en stund sedan tills vi gick ut på ytterligare en stig o.s.v 

 

Tyvärr fick jag något problem med min kamera efter en stund så det blev inte så många kort som jag skulle vilja. Lisa hade oxå med sin kamera så jag har tiggt till mej några kort från henne oxå.

 

 

 

 

 

När vi kom fram till grillstugan där djurskinnet fortfarande hängde kvar så börjar Imexx nosa omkring, men hittade inte riktigt vad som luktade (stank rutten om det nu  ) 

 

 

 

 

Försökte få till några kort när grabbarna sitter på en soffa. Imexx ville inte va med och varje gång jag gick ifrån dom för att fota så smet han ner. Men Lisa hann ta ett innan 

 

          

 

 

Sen kom första backen uppför...

 

  

 

men så jobbigt var det inte  .

 

 

    

Herman-bus

 

 

     

Här ser man tornet på Hjässatoppen

 

Sen gick vi vidare igen...

 

  

Oops!

 

           

Något kvarglömt, och jag förstår om ingen vill försöka få bort det... aj!

 

 

  

Mina vovvar behöver visst inga reflex... ser ni ögonen?          (Foto: Lisa)

 

 

 

                                                  
                                         (Foto: Lisa)

   

                                                  
                                          (Foto: Lisa)

 

   

                                                  
                                            (Foto: Lisa)

 

 

 

 

Några kort på voffsarna

     

 

 

 

Sen försökte vi att få till ett kort där alla tre hundarna var med på samma. Lättare sagt än gjort kan jag tala om.

 

 

                                                  
                            (Foto denna bild: Lisa) 

 

 

 

  

Lisa och Herman på väg uppför

 

 

         

 

 

När vi kom hem såg jag att Gazton fått med halva barrskogen i pälsen från Omberg.

 

       

 

  

   

Ang. kameran så går det ju fota med den men man ser inte bilden man tagit. Antagligen kom jag emot en knapp för det kom upp en svart ruta i skärmen som jag ännu inte lyckats få bort.

 Är det någon av er som har en Nikon d5000 eller en Nikon och vet hur man får bort rutan. Köpte ju kameran på blocket och vet inte riktigt vart jag har intruktionsboken.  

 

 

Kramis  

Ovido - Quiz & Flashcards