Direktlänk till inlägg 7 april 2011

Kastrering eller inte...

Av minabernergossar - 7 april 2011 16:19

Nu är jag tillbaks från jobbet. Har klippt ner söta bernertjejen Zally. Hon är steriliserad så pälsen växer visst som ogräs på henne nu. För att hon inte ska bli så varm så har ägarna valt att få henne nerklippt nu när det blir varmare.


 

Zally

 


  

Zally




Sen till Imexx. Han fyllde ju 5 år i söndags. Tänk att min yngsta vovve redan är 5 år, vad åren går. Tycker inte det känns så länge sedan man hämtade hem den lille plutten från Kalmar.



  

Imexx



Hittade i måndags en blodfläck på golvet igen efter Imexx, så jag har ringt till veterinären ang. detta. Förra gången det blödde om honom och han undersöktes med ultraljud hos vet. så såg allt helt normalt ut. Vet. sa då att det kunde bero på att han känt löptikar i närheten.

Även nu sa vet. att det säkerligen berodde på att det fanns löptikar i närheten denna gång oxå. Han föreslog en kastrering med chip... eller ev. kastrering kirurgiskt.

Han sa att man även kunde ge tikhormoner, men att det brukade man mest göra om det berodde på att prostatan var förstorad men att det i Imexx fall berodde på hans könsdrift.


Imexx blir nog lite sur   på sin matte om jag beslutar att han ska kastreras. 


Har någon av er någon erfarenhet av chipkastrering???



Lotta & Bernergossarna   

Hemsida






 
 
Ingen bild

johanna

7 april 2011 18:10

Hej!
har 2 överlyckliga hundar som ligger här helt utmattade!! Är lika nöjd som hundarna!! Zally springer som aldrig förr, man kan inte tro att hon blir 8 snarare 2!!!! TACK TACK!!!

 
Inger Johansson

Inger Johansson

7 april 2011 18:32

Hej Lotta i blåsten!
Du ska ju göra det som är bäst för Imexx. Vet kan ju säkert råda dig! Så kul ni verkar haft med alla hundarna ihop en hel helg! Såna vänner ska man ta vara på:)
Ha det bra i stormen och se till att inte blåsa bort!
Kramar från Blekinge

http://www.orville-poppe.se

 
Lina

Lina

8 april 2011 08:49

Imexx blir inte sur på sin matte om hon kastrerar honom, för hundar tänker inte så! ;)
Olle har varit kastrerad i 6 år och bortsätt från att pälsen blir lite tråkig (men det har du ju möjligheter att avhjälpa med tanke på ert trim) så ser jag inga nackdelar.
Om Imexx nu har problem med prostatan så kommer det inte att fixa sig själv så förr eller senare lär du få göra någon form av ingrepp, bättre att göra det nu medan han är frisk och kry i övrigt än att göra det senare när han kanske har börjat få andra ålderssymptom. Men är nu inte prostatan förstorad eller att det finns några cystor på den så är det knappast farligt att han blöder när det finns löptik i närheten.

http://blogg.passagen.se/ollebus

 
Lenita

Lenita

9 april 2011 09:07

Hej!jätte fina hundar <3
Min ena hane är kemiskt kasterad, har varit i ca ett och ett halvt år (pengar som har saknats för att göra en "riktig" men det blir till hösten) och ja vad ska jag säga, håller med Lina,bättre att operera en frisk hund, än en gammal eller sjuk.
lycka till

http://prinsessanbananhammock.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minabernergossar - 7 januari 2022 21:19

      I början av oktober började Bonus nysa ivrigt en dag.        Han nös sen ibland, och efter någon vecka kunde jag se lite, lite blod i högra näsborren i samband med att han nös.        Ja ni vet ju att man tänker det värsta om ...

Av minabernergossar - 10 maj 2019 22:01


Min härliga , roliga    Bonus   . Så många skratt man fått av den hunden     .   Har aldrig ångrat att jag valde att ta den lille hanen som föddes för 2 år sedan i Dunders första kull, som han har ihop med "Rutan" .   Eftersom han ju kom so...

Av minabernergossar - 24 mars 2018 09:33

  Åter igen har jag varit dålig på att uppdatera bloggen (Blir nog inte bättre heller  )   Men nu måste jag berätta en sak.     Jag har ju sedan jag var barn gillat att fota. Kommer ihåg första kameran som hade en rulle som skulle skickas i...

Av minabernergossar - 7 februari 2018 14:26

    Äntligen har vi fått en hel del snö här, och hundarna gillar det. Man ser verkligen deras glädje över snön.             Det har nu gått över 3 år sedan min lille farbror Imexx fick opereras akut för brusten blödande mjälte (...

Av minabernergossar - 28 januari 2018 19:07

  Förra fredagen den 19:e var det min otroligt saknade   Gaztons   födelsedag. Gazton dog 4 december 2014.    (min son fyller år den dagen) Han hann inte fylla riktigt 11 år. Fattades några veckor. Gazton var en frisk hund nästan hela sitt ...

Ovido - Quiz & Flashcards