Alla inlägg den 1 juli 2017

Av minabernergossar - 1 juli 2017 12:47



Många har skrivit till mej och undrat hur det har gått med   Imexx, efter inlägget jag gjorde om honom på facebook. Förstår om ni undrar vad som hänt, men har bara inte hunnit svara er alla. Min chatt funkar inte sedan en tid på mobilen, och datorn hann jag inte ens starta alls igår.  


Svarar er alla så här istället så missar jag ingen.


 


Det som hänt Imexx är att han tyvärr fått ett bråck. Han verkar inte må dåligt av det som det är just nu, då han är pigg och glad och är som vanligt, förutom att han ibland får sätta sig två gånger för att bajsa. MEN det KAN bli värre med tiden.


Vi var igår på Djursjukhuset och han blev undersökt och jag fick fråga det jag undrade över och väga för- och nackdelar för en operation eller inte..


Detta bråck drabbar bara okastrerade hanar. Dom sa att det tros har något med hormoner i testosteronet att göra.


Han är just nu en pigg och glad 11, 3 år gammal farbror, och skulle han må bra av en operation + kastrering (kastrering behövs för en sådan bråck-op.), och eftervård i hans ålder.. OM han ens klarar sövningen och uppvaket.


Han undersöktes av två veterinärer och bråcket är inte så stort nu, och det sitter bara på ena sidan. (Vissa får på båda sidor)

Efter en operation kan bråcket ändå gå upp igen efter en tid. 


Vi valde i går att avvakta och bara ge honom en kemisk kastrering. Terosteronet stiger i början av en sådan behandling med risk att det försämrar det hela. Men veterinärerna tyckte ändå det övervägde fördelarna. Så igår planerades ingen operation, utan vi ska tillbaka om några veckor för att se om det blir sämre eller har stannat upp där det är nu.



   

 


MEN faran är inte borta med detta.


En tarm eller urinblåsan kan plötsligt fastna i bråcket och göra honom akut dålig. Då är det bara att kasta sig i bilen direkt och åka in sa dom.     


Jag kommer inte våga lämna honom utan uppsikt mer än korta stunder nu.. Ifall oturen är framme, och min fina vän inte kan få hjälp  




Hoppas han får må bra ett tag till, för det är han verkligen värd denna underbara hund.    


Veterinärerna sa flera gånger att han var otroligt snäll   



Ha det gott alla!

  




Ovido - Quiz & Flashcards