Direktlänk till inlägg 22 februari 2015

Kan vara bra att tänka på..

Av minabernergossar - 22 februari 2015 22:31



Nu vet vi ju att det inte var något farligt på Imexx mjälte, utan "Bara en blödning".

Man undrar ju såklart lite varför den började blöda.


Jag har ju min teori, och det verkade som veterinären trodde samma sak.


Anledningen att jag skriver detta i bloggen är att OM det stämmer så kan det faktiskt vara bra att veta..




 


Börjar från början:


Imexx behövde då sedan länge ett bad, så en dag i slutet på januari efter jobbet tog jag tag i saken.

Men även öron och tassar behövde fixas till lite så vi började med det, och han fick hoppa upp på trimbordet.


Imexx är ju inte lika smidigt som mästerhopparen Gazton var, men hoppar och skuttar en hel del han också. Men denna gång slant han undan med bakbenen precis när han skulle hoppa upp och slog magen i bordskanten.. AJ!!     Det gjorde ont i mig att se det men Imexx visade inte själv det minsta att det gjorde ont. 


Han badades och torkades lite, sen åkte vi hem och vi fortsatte att torka lite till hemma.


   



Imexx var ju som vanligt pigg och något ont efter slaget i bordet såg man inte på honom.


Ett par dagar senare (när han torkat helt) åkte vi upp till Omberg och gick en skogsrunda.

Mycket hopp över grenar och träd blev det (en del arrangerat.. hihi!  )

Imexx verkade trivas som fisken i vattnet.


   


   



Efter skogsrundan gick vi upp på Hjässatoppen, och Imexx tyckte nog vi var lite långsamma så han sprang lite i förväg uppåt..




Kommer ni upp någon gång eller??.. era slöisar !  



       




Vi var helt ensamma där uppe.. men det hade varit folk där nyligen för vi hittade spår, i form av dessa.. 


   

   


Att lämna dom där var dumt tyckte Imexx, när det fanns en hungrig bernermage som ville ha dom... Men matte sa Nej!!   



       





Nästa dag blev det pulka körning till och från jobbet, men last i


 

   


Och även dagen därpå drogs pulkam till och från jobbet med last.


På tisdagen gick vi hem från jobbet lite senare och Imexx sprang hem med pulkan bakom så jag knappt hann med. 

Allt var som vanligt och en tid efter att vi kom hem fick han sin kvällsmat.

En stund senare när jag sitter i soffan i tv-rummet och Imexx ligger neranför på golvet som han brukar..


Allt är som vanligt.. tills att plötsligt händer   

Imexx blir dålig, och ni vet ju fortsättningen.. eller hur?   



Så med detta vill jag säga att:


Imexx hade dagarna efter slaget mot bordet kanske ansträngt sig lite mer än vanligt, och det var sen det som orsakade blödningen i mjälten.

För antaligen var det mjälten han slog emot när han slog i bordet och sedan har ansträngning gjord att blödningen börjat.


Vet ju NU (har hört flera säga det) att man INTE ska anstränga sig på flera veckor efter att ha fått slag mot mjälten, och som på Imexx som är gammal är kanske mjälten skörare.


Märket på mjälten var avlångt och hade måtten 10 x 6 cm.


Veterinären sa att mjälten (OJ, vad det blir många mjälte skrivit  ) för övrigt såg fin ut, och det gjorde även övriga organ.


Jag skriver detta för att varna er att detta kan hända. Vill ju inte att ni ska råka ut för samma sak


Hundar slår sig det vet vi, men hundar dör också ibland plötsligt (ibland efter ansträngning) och alltid vet man inte varför det händer. Kanske är det ibland pga detta??


Jag själv hade inte en tanke på det, för då hade jag såklart hållt honom lugn en tid efteråt.



Nu gick det bra denna gång som tur var  






Det blev ett långt inlägg men jag kände att jag ville skriva detta





 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minabernergossar - 7 januari 2022 21:19

      I början av oktober började Bonus nysa ivrigt en dag.        Han nös sen ibland, och efter någon vecka kunde jag se lite, lite blod i högra näsborren i samband med att han nös.        Ja ni vet ju att man tänker det värsta om ...

Av minabernergossar - 10 maj 2019 22:01


Min härliga , roliga    Bonus   . Så många skratt man fått av den hunden     .   Har aldrig ångrat att jag valde att ta den lille hanen som föddes för 2 år sedan i Dunders första kull, som han har ihop med "Rutan" .   Eftersom han ju kom so...

Av minabernergossar - 24 mars 2018 09:33

  Åter igen har jag varit dålig på att uppdatera bloggen (Blir nog inte bättre heller  )   Men nu måste jag berätta en sak.     Jag har ju sedan jag var barn gillat att fota. Kommer ihåg första kameran som hade en rulle som skulle skickas i...

Av minabernergossar - 7 februari 2018 14:26

    Äntligen har vi fått en hel del snö här, och hundarna gillar det. Man ser verkligen deras glädje över snön.             Det har nu gått över 3 år sedan min lille farbror Imexx fick opereras akut för brusten blödande mjälte (...

Av minabernergossar - 28 januari 2018 19:07

  Förra fredagen den 19:e var det min otroligt saknade   Gaztons   födelsedag. Gazton dog 4 december 2014.    (min son fyller år den dagen) Han hann inte fylla riktigt 11 år. Fattades några veckor. Gazton var en frisk hund nästan hela sitt ...

Ovido - Quiz & Flashcards