Direktlänk till inlägg 12 oktober 2014

Artros?

Av minabernergossar - 12 oktober 2014 23:10



Gazton är oftast som vanligt igen. Men så någon gång ibland ser man att något besvärar honom. Masserar jag honom lite så blir han som vanligt igen.


 



Men eftersom det är något ibland som spökar så ringde jag veterinären och beställde ett fästingprov.


Har också en tid bokad på reab i Norsholm på torsdag för en koll på gubben.


Nu åter till fästingprovet..

Jag kom till veterinären och trodde de bara skulle ta provet och jag sen skulle vänta några dagar på svar. Men så blev det INTE..   


Istället fick jag gå och springa med honom och det sas att han både haltade och hade artros i höfterna.   För det får nästan alla stora hundar sa hon.   


Veterinären frågade också.. Har han inte svårt att resa sig efter vila?

NEJ!! Sa jag, det har han verkligen INTE

Han reser sig lätt, även efter vila fast han aktiverats innan vila.


 



Det böjdes och slets i hans bakben, och även svans.. stackars lille gubben   


Hade något gjort så med mej hade jag varit mör dagen efter. Men det var som tur är inte Gazton.


   



Det nämdes något om ev. röntgen.. Jag var där för ett fästingprov   


Veterinären sa att lederna kändes ju mjuka. Trots det skrevs ett recept ut på lång tids behandling med Rimadyl.    


Ett njur o leverprov hörde jag dom sa skulle tas (för Rimadylen kunde påverka dom organen), men jag sa att jag inte ville att det togs. För jag kommer inte ge honom massa rimadyl när det inte behövs.


Märkligt! Jag åkte dit för ett fästingprov, men åkte därifrån utan att det togs något.

Artros i höfterna var ju det stora samtalsämnet. Och inte vet jag, men jag tror inte han lider av artros i höfterna. Han är ju så smidig och reser sig lätt. Går lätt upp och ner i trappen (6 trappsteg) , och hoppar och skuttar upp och ner i fotöljen m.m Han närmar sig ju trots allt 11 år.  


Artros kommer väl inte heller bara plötsligt en dag??



 

      






Har ni erfarenhet av hundar med artros i höfterna eller fästingsjukdomar, skriv gärna och berätta!




 



 
 
Ingen bild

Lena

13 oktober 2014 10:52

Jag har erfarenheter av båda. Men ser inget som stämmer in på Gazton, varken artros lr fästingrelaterad sjukdom. Konstig vette!! 😳

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minabernergossar - 7 januari 2022 21:19

      I början av oktober började Bonus nysa ivrigt en dag.        Han nös sen ibland, och efter någon vecka kunde jag se lite, lite blod i högra näsborren i samband med att han nös.        Ja ni vet ju att man tänker det värsta om ...

Av minabernergossar - 10 maj 2019 22:01


Min härliga , roliga    Bonus   . Så många skratt man fått av den hunden     .   Har aldrig ångrat att jag valde att ta den lille hanen som föddes för 2 år sedan i Dunders första kull, som han har ihop med "Rutan" .   Eftersom han ju kom so...

Av minabernergossar - 24 mars 2018 09:33

  Åter igen har jag varit dålig på att uppdatera bloggen (Blir nog inte bättre heller  )   Men nu måste jag berätta en sak.     Jag har ju sedan jag var barn gillat att fota. Kommer ihåg första kameran som hade en rulle som skulle skickas i...

Av minabernergossar - 7 februari 2018 14:26

    Äntligen har vi fått en hel del snö här, och hundarna gillar det. Man ser verkligen deras glädje över snön.             Det har nu gått över 3 år sedan min lille farbror Imexx fick opereras akut för brusten blödande mjälte (...

Av minabernergossar - 28 januari 2018 19:07

  Förra fredagen den 19:e var det min otroligt saknade   Gaztons   födelsedag. Gazton dog 4 december 2014.    (min son fyller år den dagen) Han hann inte fylla riktigt 11 år. Fattades några veckor. Gazton var en frisk hund nästan hela sitt ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards