Direktlänk till inlägg 20 januari 2012

Min Gazton

Av minabernergossar - 20 januari 2012 20:54

Tycker inte det känns så länge sedan jag ringde Joy (Calmaritens kennel) och sa att jag var intresserad av en hanvalp. Visste ju inte om det skulle bli någon till mej eftersom dom inte var födda då, och det antagligen var en del före mej som oxå stod på kö, men jag fick en liten vink om att jag låg bra till  .

Några veckor senare fick jag veta att en liten valp skulle bli min..
Tre hanar och fyra tikar var dom i kullen (G-kullen)
Såg fram emot att få åka ner till Kalmar för att se dom och välja ut "min" valp. 
Alla var så söta, men jag fastnade direkt för lille trubbiga Gazton, och som tur var så var han inte redan tingad.




När sedan Gazton 8 veckor gammal flyttade hit så fanns oxå min första bernerkille Bernhard här, som då var nästan 10 år gammal.
Allt funkade hur bra som helst mellan dom direkt och dom låg ofta och sov rygg mot rygg.
Tyvärr fick dom inte så lång tid tillsammans då Bernhard 10 år och 2 månader gammal tyvärr lämnade oss i en stor sorg o saknad, p.g.a en bentumör i ena bakbenet.


  
Gazton


Gazton och Bernhard var ganska olika till sättet.
Gazton kom med fart och fläkt, och gjorde nästan allt i fullt tempo. Många gånger han stannade för sent och kanade in i diskmaskinen m.m (kanske därför han är trubbig )

Nu 8 år senare är det fortfarande full fart på honom, fast han har/har haft lätt för att koppla av om inget händer.



 


   


 

         

   


         

Gazton gillar oxå att hoppa och har under åren hoppat, hoppat och hoppat.


Förra vintern när han fyllt 7 år började han hoppa som värsta, då han tog de flesta staket här hur smidigt som helst.


Det blev mycket letande efter honom, då han tog sig en liten tur efter hoppen ut från trädgården. Många hopp blev oxå in till grannen (syrran) och då var det inte så nervöst, då han bara hamnade i ännu en trädgård med staket runt. Han kom alltid tillbaks så fort jag ropade, och var han hos grannen så hoppade han lika smidigt tillbaks hit igen... ett staket på 94 cm högt.
 

 



 

  Var inte så länge sedan sist han hoppade över staketen så man får ha ständig koll på honom..



Tiden har rusat på och igår fyllde han redan 8 år och blev veteran.

Har lite planer på att anmäla honom till någon utställning i veteranklass bara för skoj skull.
Han är inte flitigt utställd, men var på ett fåtal som valp, och några få när han var ett par år.
Som valp gick det hyfsat bra och han var med och placerade sig i några finaler.
Nu blev han ju lite liten så som vuxen gick det inte strålande, men en del domare sa att dom gillade hans utstrålning och självförtroende i ringen.


Oavsätt hur det gått på utställningr så är han för mej bäst  .




Hoppas jag får behålla honom måånga år till, för jag vet inte hur jag ska klara mej utan min fina goa busiga Gazton-plutt.     





(Det blev bara om Gazton denna gång, så skriver jag om Imexx i ett annat inlägg)

   




Besök gärna vår sida/grupp  "Mycke tassar" på facebook.




 

Trevlig helg!   


 
 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

20 januari 2012 23:04

Vad fint skrivet om din fina Gazton. Tyvärr kan jag inte se alla bilderna, men jag vet ju att dom är fina ;-)
Vore väl kul att ställa honom i veteranklass.
Visst går tiden fort!!! Quila blir 6 år nu i vår??? Redan?
Tittade på lite bilder på henne och jämförde med Gazton. Dom är väldigt lika! Hoppandet måste väl också finnas i generna?
Trevlig helg
Kram
Susanne

http://quilaoronja.blogspot.com

 
Emelie

Emelie

21 januari 2012 12:13

Jätte fint om din fine Gazton...och storleken är väl inte allt!? Liten men naggande god!
Grattis Gazton och jag önskar dig många friska år till! Kram

http://finarossinas.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minabernergossar - 7 januari 2022 21:19

      I början av oktober började Bonus nysa ivrigt en dag.        Han nös sen ibland, och efter någon vecka kunde jag se lite, lite blod i högra näsborren i samband med att han nös.        Ja ni vet ju att man tänker det värsta om ...

Av minabernergossar - 10 maj 2019 22:01


Min härliga , roliga    Bonus   . Så många skratt man fått av den hunden     .   Har aldrig ångrat att jag valde att ta den lille hanen som föddes för 2 år sedan i Dunders första kull, som han har ihop med "Rutan" .   Eftersom han ju kom so...

Av minabernergossar - 24 mars 2018 09:33

  Åter igen har jag varit dålig på att uppdatera bloggen (Blir nog inte bättre heller  )   Men nu måste jag berätta en sak.     Jag har ju sedan jag var barn gillat att fota. Kommer ihåg första kameran som hade en rulle som skulle skickas i...

Av minabernergossar - 7 februari 2018 14:26

    Äntligen har vi fått en hel del snö här, och hundarna gillar det. Man ser verkligen deras glädje över snön.             Det har nu gått över 3 år sedan min lille farbror Imexx fick opereras akut för brusten blödande mjälte (...

Av minabernergossar - 28 januari 2018 19:07

  Förra fredagen den 19:e var det min otroligt saknade   Gaztons   födelsedag. Gazton dog 4 december 2014.    (min son fyller år den dagen) Han hann inte fylla riktigt 11 år. Fattades några veckor. Gazton var en frisk hund nästan hela sitt ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards