Alla inlägg den 26 november 2011

Av minabernergossar - 26 november 2011 19:34

Igår morse efter att jag stjutsat Emma till skolbussen, åkte jag vidare mot Tjällmo. Vi skulle lägga viltspår.  

Emelie och jag började med att lägga 6 st spår innan Susanne och Ing-Marie kom med sina hundar. Det första spåret gjordes långt med 4 vinklar och bloduppehåll, för där skulle Gaztons duktiga halvsyrra gå. 


Även spår nr. 2 var med vinklar, men inget bloduppehåll.

Sen blev det 4 lite kortare enklare spår till dom andra hundarna som bara provat på att spåra innan, och vi ville vara helt säkra på att dom skulle lyckas.


Men hjälp vilken terräng det var att gå i för mej som är van vid Omberg. Skulle behövt gummistövlar på för det var rejält blött och mina skor var långt ifrån vattentäta kände jag, och en gång t.o.m tappade jag en av skorna..   !


Hittade några lingon oxå som jag åt upp. 

 

När Susanne och Ing-Marie kom så gick vi en prommis ihop med våra bernisar när vi väntade på att spåren skulle ligga till sig. Det var tillsammans 8 berner.


  


  Dina och Gazton


   

Dina och Milla 

 

Efter prommisen bjöd Emelie oss alla på god morotssoppa, och Ing-Marie hade med mumsiga bullar till fikat. Ett problem bara var att mina skor och strumpor var helt genomsura, och jag inte ville gå in hos någon med det. Hade inga extra strumpor, men fick låna ett par av Emelie.


Sen gick vi ut igen och Quila fick börja, och hon fick ju det svåraste spåret för hon var van och duktig visste vi ju sedan tidigare. Hon gick förbi första vinkeln, men gick tillbaks och hittade rätt. Sen gick det som en dans resten av spåret och efter vinklar och bloduppehåll (15 m.) så hittade hon rådjursklöven. 


Sen var det Ronjas tur, och jag följde inte med ut i det spåret när jag hade torra strumpor (det blöta spåret ), så Emelie tog med snitslarna tillbaks. Ronja som innan varit duktig blev lite orolig, och kanske var det p.g.a att hon kände lukten av vildsvinsskanken som låg i ett spår längre bort. Hon hittade ändå sin rådjurskank.


Ronja



Jag hann inte se dom andra hundarna spåra för jag var tvungen att åka hemåt så jag hann hämta Emma vid skolbussen när hon slutade skolan.

Jag hade inte heller lagt några spår åt mina vovvar eftersom jag inte skulle hinna med. Jag kan åka upp till berget en dag och lägger två spår där istället.



När jag åkte hem hade en bil åkt av vägen vid Rogslösa, och jag kom som andra bil dit. Dom i bilen framför gick dit och pratade med dom som kört av, och det  var bara en dikeskörning sa en av dom.

Lustigt nog låg en bil precis på andra sida vägen oxå som åkt av (låg där på morgonen ox, med platsband på)



Idag för ett år sedan ramlade pappsen ner från en stege och slog axel ur led (hans redan dåliga axel) när han skulle sätta upp adventsbelysningen. 



Nu vill visst dottern låna datan så jag måste sluta.


Kanske blir det en sväng på berget imorgon.. vi får se! 



  

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards